Так відзначили День пам‘яті та примирення у групі «Дзвіночки»
Природознавчі дослідження є одночасно продуктом і процесом. Як продукт природознавчі дослідження є організованим об’ємом знань про фізичний і природний світ. Як процес – це спостереження та експериментування. Дуже важливо, щоб діти брали участь у процесі дослідження природи, оскільки ті вміння, які вони розвинуть у собі, будуть переноситися в інші навчальні дисципліни й стануть в нагоді впродовж усього життя. Саме тому, не втрачаючі дорогоцінного часу, адже сніг нас радує не часто, вихованці разом зі своїми вихователоями провели дослід зі снігом під гаслом: "Про все-все на світі хочу знати, тому за досліди берусь завзято!"
Мета програми "Дитина в дошкільні роки"– забезпечити повноцінний фізичний, соціальний, пізнавальний та духовний розвиток зростаючої особистості; полегшити входження дитини в широкий світ і розвинути її внутрішні сили.
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ
ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ :
контролює гігієнічній стан свого тіла і дотримання правил гігієни;
розуміє корисність загартувальних процедур
знає назви й ознаки деяких хвороб;
зберігає особисте здоров’я засобами загартування, ранкової гімнастики;
знає основні частини свого тіла та тіла дорослого, функції деяких органів;
знає правила захисту тіла від непогоди;
має деякі практичні навички правильного харчування та культури споживання їжі;
РОЗВИТОК ДУХОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ:
бережно поводиться з речами, предметами;
дотримується правил культурної поведінки4
під час розмови не опускає голови, не відвертається, спокійно вислуховує того, хто говорить;
користується знаннями щодо поваги до близьких.
ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОА КОМПЕТЕНЦІЯ :
знає про Сонячну систему — сонячну сім’ю планет, до якої належить і наша Земля; розповідає про неї;
усвідомлює невідокремленість нашого життя від життя Всесвіту;
розрізнює об’єкти і явища природи за їхніми ознаками, виокремлює сукупності їхніх сенсорних ознак;
складає описові розповіді про тварин і рослини,;
під керівництвом та контролем дорослого здійснює догляд за рослинами;
виявляє інтерес до особливостей зовнішнього вигляду, способу життя рослин і тварин; співчуття живому організму;
КУЛЬТУРОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ:
знає предмети домашнього вжитку та їхні деталі, застосування;
знає назву рідного міста (села); назву вулиці, де розташовано дитячий садок;
виявляє інтерес до праці дорослих; сумлінно виконує обов’язки чергового по їдальні і під час підготовки до занять;
уміє виявляти активність, охайність, самостійність у практичній трудовій діяльності;
уміє додержуватися послідовності в одяганні та роздяганні;
володіє елементарними правилами поводження в громадських місцях і вмінням додержуватися правил безпеки на вулиці.
ОБРАЗОТВОРЧА КОМПЕТЕНЦІЯ :
орієнтується в деяких засобах виразності, розуміє, для чого вони використовуються;
знає вид скульптури (декоративної), її призначення та хто створює; деякі народні іграшки;
розрізняє жанри живопису (пейзаж, натюрморт);
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ З МАЛЮВАННЯ:
сприймає та розуміє художні твори образотворчого мистецтва, висловлює свої почуття;
створює і передає основні ознаки зображуваного об’єкта;
створює художньо виразний образ у кольоровому просторі;
володіє технічними навичками і прийомами їхнього зображення;
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ З ЛІПЛЕННЯ:
відтворює характерні ознаки зображуваного;
володіє необхідними їй способами і прийомами ліплення предметів;
відтворює сюжетні композиції;
поєднує предмети, образи в сюжетні композиції; реалізовує власний задум, самостійно добирає засоби його втілення;
уміє передавати структурні особливості образів;
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ З АПЛІКАЦІЇ:
у процесі розміщення образу предмета орієнтується на площині;
складає візерунки з рослинних елементів та геометричних форм, ураховуючи кольорові сполучення, форму;
вирізує частини, викладає й акуратно наклеює зображення;
володіє навичками різання і вирізування;
підтримує порядок, дотримується правил безпеки під час роботи.
МУЗИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ :
уміє уважно, зацікавлено слухати вокальну та інструментальну музику, дослуховує її до кінця;
упізнає твір за вступом, знає його назву; твір за мелодією, яку зіграють або проспівають без слів;
розрізняє звучання музичних інструментів і голосів за тембром;
уміє розрізняти засоби музичної виразності: динамічні (голосно — тихо); темпові (швидко — повільно); регістрові (високо — низько);
розрізняє контрастні за настроєм музичні твори; марш, танок, колискову.
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ ЗІ СПІВІВ:
співає виразно, природним голосом, без напруги;
уміє співати легко, плавно; брати дихання між короткими фразами;
промовляє чітко слова;
уміє інтонаційно правильно передавати мелодію;
самостійно використовує знайомі пісні в іграх, хороводах, грі на музичних дитячих інструментах.
ХУДОЖНЬО-МОВЛЕННЄВА КОМПЕТЕНЦІЯ :
розрізняє жанрові особливості прозових та віршованих творів, упізнає, називає, знає напам’ять утішки, забавлянки, українські народні пісні, лічилки (3–4), скоромовки (3–4), мирилки (1–2), заклички (1–2), прислів’я, приказки (4–5), загадки (4–5);
знає, називає українські народні казки (до 5–6 назв), упізнає знайомих казкових героїв на ілюстраціях, розуміє мораль казки, адекватно оцінює поведінку позитивних і негативних героїв у казках про тварин;
відповідає на запитання за змістом казки;
упізнає твори-жарти, небилиці, оповідання, вірші, знає та називає прізвища письменників і поетів знайомих оповідань, казок, віршів. Упізнає на портреті письменників: Т. Шевченка, Лесю Українку, Г. Бойка, Н. Забілу;
бере участь у святкових дійствах, ранках, інсценує тексти художніх творів.
ІГРОВА КОМПЕТЕНЦІЯ ДИТИНИ:
усвідомлює себе в певній ролі, виконуючи відповідні рольові дії;
відтворює діалоги персонажів, передаючи за допомогою інтонації, міміки, жестів, рухів характер образів;
має інтерес до процесу та результатів гри;
додержується своєї черги діяти, поступається іншому, радіє своїм успіхам та успіхам своїх однолітків;
виконує роль ведучого, роз’яснює правила гри;
ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯДИТИНИ:
визначає кількість елементів множини (у межах 5);
рухається в заданому напрямку: вперед, назад, униз, угору, праворуч, ліворуч;
відрізняє геометричні фігури (квадрат, круг, трикутник, прямокутник; куля, куб, циліндр), показує їхні елементи, описує їх;
знаходить у довкіллі предмети, схожі на знайомі геометричні фігури в просторі та на площині;
упорядковує об’єкти за заданими ознаками — довжина, ширина, висота, величина, товщина;
КОМПЕТЕНЦІЯ ДИТИНИ З КОНСТРУЮВАННЯ:
створює вироби з паперу та природного матеріалу;
може ділити квадратні і прямокутні аркуші паперу навпіл .
уміє зводити споруди з кубиків різного розміру;
уміє будувати за допомогою конструктора Lego, використовує різні способи з’єднання деталей конструктора;
МОВНО-МОВЛЕННЄВА КОМПЕТЕНЦІЯ ДИТИНИ:
оволодіває правильною вимовою всіх звуків рідної мови, у тому числі шиплячими і звуком [р], хоча ще спостерігається деяка нестійкість у вимові шиплячих та звука [р]. Тип мовного дихання — змішаний;
диференціює близькі звуки, має добре розвинений фонематичний слух. Темп мовлення нормалізується, регулює силу голосу відповідно до ситуації;
виділяє з тексту слова з потрібним звуком, у слові виділяє перший та останній звуки, добирає слова з потрібним звуком, диференціює поняття звук, слово;
правильно використовує багатозначні слова;
добирає синоніми, антоніми, класифікує предмети за ознаками, властивостями; недостатньо розуміє переносне значення слів;
утворює форми однини і множини;
будує речення різного типу: прості, складносурядні та складнопідрядні зі сполучниками, сполучними словами, прямою мовою;
відповідає реченнями на запитання за змістом картини, художнього тексту;
уміє складати розповіді за зразком вихователя: описові, сюжетні з власного досвіду;
регулює темп мовлення та висоту голосу; правильно й чітко вимовляє звуки мови та всі слова, які є в активному словнику.
ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ З ГРАМОТИ:
регулює темп мовлення та висоту голосу; правильно й чітко вимовляє звуки мови та всі слова, які є в активному словнику;
володіє навичками диференціації твердих і м’яких приголосних звуків, виконує завдання на добір слів із заданим звуком.
Впровадження парціальної програми «Дошкільнятам. Освіта для сталого розвитку». Мета курсу.
Програма призначена для роботи з дітьми в рамках навчального курсу «Дошкільнятам про освіту для сталого розвитку». У ній міститься коротке теоретичне обґрунтування ідей освіти для сталого розвитку, опис змісту і організації освітнього процесу.
Метою курсу: є формування у дошкільників мотивації до дій та моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя.
Завданнями курсу є створення умов для:
1) формування у дітей початкових уявлень про дії та поведінку, що орієнтовані на сталий розвиток, необхідних для свідомого вибору способу власного життя;
2) усвідомлення старшими дошкільниками необхідності збереження ресурсів Землі та особистої причетності до майбутнього суспільства і природи;
3) розвиток у дітей звичок і моделей поведінки, що відповідають сталому розвитку бажання діяти у цьому напрямі.
Сталий розвиток охоплює три сфери суспільного життя:
-екологічну,
-економічну,
- соціальну.
1. В екологічній сфері. Визначення кордонів, в яких має розвиватись цивілізація. Охорона і раціональне використання ресурсів, зокрема прісної води, морів, океанів, а також землі, повітряного басейну; збереження біологічного різноманіття; боротьба з винищенням лісів; видалення відходів. Збереження екосистем для підтримання життя як невід’ємної складової стійкого розвитку людського потенціалу.
2. В економічній сфері. Повне перетворення ринкової системи. Переоцінка економічною теорією ролі екологічного фактора в економічному розвитку, визначення нових пріоритетів. Відмова від тупикових сучасних моделей економічного розвитку і споживання. Поступове скорочення негативного впливу на природу техногенного типу економіки. Перехід на позицію «людина як мета економічного зростання, а не його засіб».
3. У соціальній сфері. Розвиток демократії, дотримання прав людини, вирішення питань бідності, етнічних та демографічних проблем; подолання негативного впливу глобальних екологічних проблем на людський розвиток.
Діти 5-го року життя, мають оволодіти вміннями:
-вступати у взаємини з іншими людьми,
-комунікувати, звертатися на ім’я до ровесників і дорослих,
-заявляти про свої потреби,
-бажання, ініціювати свої дії,
-будувати елементарні взаємовідносини у суслі ній ігровій діяльності.
У цьому віці діти вчаться розуміти можливості свого тіла та його потреби.
Передбачені програмою курсу дії спрямовані на:
- покращення стосунків між дітьми та іншими людьми;
- підтримку морального і психологічного клімату в групі;
- розумне споживання енергії та води;
- зменшення витрат сировини;
- зміцнення власного здоровя.